Dit is een advertentie van BYD.
De inhoud valt niet onder de redactionele verantwoordelijkheid van NRC.
Advertentie

Podcast

Route vol impact

In de podcast ‘Route vol impact’ rijdt Werner Budding samen met Mike Belinfante van BYD Europe, langs iconische plekken in Rotterdam die innovatie ademen en die inspireren. Met de watertaxi belanden ze bij het Zalmhuis, waarna ze eindigen tussen de nieuwste modellen van BYD in de showroom van Louwman. Ondertussen bespreken ze de toekomst van elektrisch vervoer. Hoe zit het eigenlijk met de veiligheid van elektrische auto’s en zijn er wel genoeg laadpalen? Kom je wel op je bestemming aan met zo’n accu en is het voor iedereen wel toegankelijk en betaalbaar om elektrisch te gaan rijden?

Je hoort het in deze aflevering van ‘Route vol impact’.

BYD breekt door in Europa

Het grootste automerk ter wereld dat je nog niet kent

Voor Nederland is BYD, wat staat voor Build Your Dreams, een nieuw automerk. Maar in China zijn ze al jaren marktleider in emissievrije mobiliteit. Met toonaangevende batterijtechnologie, hoge kwaliteit en Europees design, wil BYD nu ook onze harten veroveren. Wat heeft het succesvolle Chinese engineeringconcern te bieden om ook kritische Europese autokopers te kunnen verleiden?

“BYD is het grootste automerk ter wereld waar je nog nooit van gehoord hebt”, begint Lucas van Schijndel. Hij is General Manager voor BYD bij Louwman, dat inmiddels een eeuw ervaring heeft op de Nederlandse automarkt en het merk in Nederland vertegenwoordigt. “BYD-kopers kunnen hiermee terugvallen op een gedegen verkoop- en servicenetwerk. Andersom geeft het vertrouwen van ons in BYD ook aan, dat het merk serieuze ambities heeft in Europa.” Met 600.000 medewerkers verdeeld over 70 landen, is BYD in 20 jaar uitgegroeid tot de grootste producent van geëlektrificeerde auto’s ter wereld. Vorig jaar verkochten ze 1.862.428 nieuwe auto’s en de afgelopen jaren is BYD steevast marktleider geweest op de grootste consumentmarkt ter wereld: China.

Lucas van Schijndel

Nederlanders kennen BYD onbewust

Het begon allemaal in 1995, toen Wang Chuanfu zijn bedrijf ‘Build Your Dreams’ registreerde. De Chinese engineer ging de concurrentie aan met Japanse fabrikanten van oplaadbare batterijen. Het werd een enorm succes, dankzij de sterke opkomst van de mobiele telefoon. Veel Nederlanders maakten toen al onbewust kennis met BYD, want Nokia gebruikte de batterijen op grote schaal. Chuanfu, zoon van een arme boerenfamilie, bouwde uiteindelijk ook zijn eigen droom: hij groeide uit tot een van de succesvolste ondernemers van China.

Van Schijndel bezocht onlangs nog het hoofdkantoor in Shenzhen. “Een unieke ervaring. Chuanfu is nog steeds bestuursvoorzitter, en als engineer drukt hij nog steeds sterk zijn stempel op het bedrijf. Die technologische bevlogenheid richt zich op innovaties die bijdragen aan een beter leven. Zo werd in de strijd tegen het coronavirus in korte tijd een fabriek aangepast om aan meer dan 80 landen mondkapjes te kunnen leveren.

seal
atto
atto
seal
seal

Eerste plug-in hybride is een BYD

Toch ligt de focus vooral op duurzaamheid en het ontwikkelen van emissievrije energieoplossingen. Niet alleen voor auto’s, maar ook voor elektronica, bussen, trucks en bijvoorbeeld SkyRail-systemen. Van Schijndel: “Dat doen ze vanuit een duurzame visie op de hele keten: stroom slim opwekken met zonnepanelen, elektriciteit opslaan met innovatieve batterijtechnologie, en vervolgens optimaal gebruiken met efficiënte voertuigen. Wat weinig mensen weten is dat BYD de eerste plug-in hybrid voor serieproductie introduceerde, in 2008.” In dat jaar stapte ook Warren Buffet in als grote investeerder. Daarmee kon BYD haar batterijtechnologie verder verbeteren, nieuwe modellen ontwikkelen en in korte tijd de thuismarkt veroveren. Van Schijndel: “Het meest indrukwekkend is de schaal van BYD. In China is elektrisch rijden veel sneller omarmd dan hier, en de markt is enorm. Hierdoor kan BYD veel investeren in innovatie en modellen toch betaalbaar houden.”

Elektrisch rijden bereikbaar maken

Om ook de kritische, designgevoelige Europeanen voor het merk te winnen, werd in 2016 de succesvolle ontwerper Wolfgang Egger aangenomen. Dat betekent voor Nederland een aantrekkelijke, volledig elektrische line-up met een Europees georiënteerd design. Zo is de BYD ATTO 3 een compacte elektrische SUV met 420 kilometer actieradius en een vernuftig interieur. De BYD HAN is een stijlvolle, scherp gelijnde sportsedan met een bereik van 521 kilometer. En de BYD TANG is een echte gezinsauto met maar liefst zeven zitplaatsen die grossiert in ruimte en luxe. Bovendien volgen dit jaar ook nog de compacte, lager geprijsde DOLPHIN en de SEAL, een sportieve middenklasser.
“BYD komt op een interessant moment op de Nederlandse markt”, merkt Van Schijndel op. “Zakelijke rijders hebben steeds minder fiscaal voordeel op elektrisch rijden, en particuliere kopers snakken naar meer betaalbare elektrische modellen. Beide groepen zijn gebaat bij meer keuze in betaalbare EV’s zodat elektrisch rijden bereikbaar wordt.”

’Hoogwaardig en toegankelijk'

Overtuigd van de eigen productkwaliteit, concurreert BYD nadrukkelijk niet op prijs, maar met een positionering die ze omschrijven als ‘hoogwaardig en toegankelijk’. ‘Hoogwaardig’ staat voor de nieuwste technologie, een hoge kwaliteit afwerking, en een rijke standaarduitrusting. ‘Toegankelijk’ voor een uitstekende value for money. Kwaliteiten die inmiddels doorklinken in de Europese media. “Het product overtuigt”, concludeert Van Schijndel. “We krijgen zo veel positieve reacties, dat ik alleen maar wens dat zoveel mogelijk mensen kennismaken met onze modellen. Uiteindelijk hoop ik dat BYD zal bijdragen aan onze missie bij Louwman van ‘Mobility for Life’. Dat we met dit mooie merk kunnen bouwen aan langetermijn klantrelaties én duurzame mobiliteit bieden voor iedereen.”

BYD ontdekken?

Ga naar bydauto.nl

De batterij die afrekent met de laatste vooroordelen over elektrisch rijden

Rutger Middendorp test al 12 jaar elektrische auto’s voor technologieplatform Bright, ‘om te laten zien dat elektrisch rijden prima kan, en dat het leuk is’. De batterijtechnologie evolueert gestaag, maar soms zijn er opmerkelijke innovaties, zoals de Blade Battery van het elektrische automerk BYD. Middendorp legt uit hoe deze batterij werkt.

Rutger Middendorp

“In de basis is de baterijtechnologie voor EV’s niet zo gek veel veranderd de afgelopen jaren”, constateert Rutger Middendorp. “Het zijn meestal nog steeds lithium-ion accu’s, alleen is de ‘packaging’ slimmer geworden. Hierdoor kost meer capaciteit – en dus rijbereik – minder ruimte. En financieel gezien: bij de eerste accu’s betaalde je omgerekend voor een kWh nog zo’n 1.000 dollar, maar inmiddels is die prijs gezakt tot onder de 150 dollar.” Daarmee zijn er volgens Middendorp nu al geen praktische bezwaren meer te bedenken voor elektrisch rijden. “Met minimale moeite verklein je je CO2-voetafdruk. Gemiddeld halen elektrische auto’s nu al een actieradius van 350 km, daarmee kun je prima uit de voeten.”

Geen kobalt of nikkel

Een van de grootste innovaties in accutechnologie komt van het elektrische automerk BYD, dat van oorsprong een batterijproducent is met inmiddels 28 jaar aan ervaring en expertise. Drie jaar geleden introduceerde BYD de vooruitstrevende Blade Battery. “Deze batterij is onderscheidend door de chemische samenstelling en het ontwerp”, legt Middendorp uit. “Dit is een LFP-accu, wat staat voor lithium-ijzer-fosfaat. In tegenstelling tot lithium-ion-accu’s bevat deze batterij geen kobalt of nikkel.” Deze stoffen zijn moeilijk te recyclen en worden doorgaans niet onder de meest mens- of natuurvriendelijke omstandigheden gedolven.

"Deze batterij is onderscheidend door de chemische samenstelling en het ontwerp"
Blade Battery
Robotarm in fabriek

Hogere actieradius

LFP-batterijen zijn dus een stuk duurzamer, maar worden weinig in auto’s toegepast omdat ze veel minder energierijk zijn. Om een met lithium-ion vergelijkbare actieradius te krijgen, nemen ze dus meer ruimte in beslag.
Middendorp: “Maar daar heeft BYD wat op gevonden. Door van elke cel een gigantisch blad te maken en ze slim te verpakken, kunnen ze de energiedichtheid van hun Blade Battery drastisch verhogen, tot wel 50%.” Dit resulteert bij de BYD ATTO 3 bijvoorbeeld in een actieradius tot wel 420 km (WLTP) en bij de BYD HAN zelfs in 521 km (WLTP). Daarnaast zijn alle Blade Battery's standaard voorzien van een warmtepomp, deze draagt ook bij aan de daadwerkelijke realisatie van de actieradius.

Volledig brandveilig

De vorm van het accupakket draagt heel slim tegelijk ook bij aan de stijfheid van het chassis van de auto. Ook zorgt het ontwerp voor een betere koeling van de cellen, wat weer resulteert in een kortere laadtijd. Een groot voordeel, met name ook voor de perceptie van elektrische auto’s, is volgens Middendorp de hoge brandveiligheid. “Een EV zal sowieso niet snel in brand vliegen, maar de Blade Battery bevat nog minder brandbare materialen. De accucellen kun je tot wel 500 graden Celsius verhitten, je kunt ze volledig doorboren met een spijker, zonder dat ze vlam vatten, exploderen of zelfs maar oververhit raken. Daarmee is de Blade Battery een van de veiligste batterijen die momenteel verkrijgbaar zijn.”

Blade Battery
Blade Battery van BYD

1,2 miljoen kilometer

Een onderwerp waar in de beginjaren nog veel vragen over waren, was de levensduur van accu’s. “De accudegradatie blijkt in de praktijk sterk mee te vallen”, weet Middendorp. “De huidige lithium-ion batterijen gaan bijna een half miljoen kilometer mee, en zullen dus meestal de auto overleven. BYD geeft voor haar Blade Battery zelfs 1,2 miljoen kilometer op, oftewel zo’n 5.000 oplaadcycli. “Dat is natuurlijk goed nieuws voor de tweedehandsmarkt van EV’s, die kopers met een kleiner budget helpt om de stap naar elektrisch rijden te zetten.”

Bijdrage aan groter EV-aanbod

Volgens Middendorp is het veelzeggend dat BYD in Europa niet op prijs concurreert. “BYD is een gevestigd automerk. Dankzij de schaalvoordelen van de interne markt en de snelle acceptatie van EV’s in China, hebben ze in korte tijd een hoog niveau van innovatie en kwaliteit kunnen bereiken.” Dat is ook de reden waarom gevestigde autofabrikanten als Toyota met BYD samenwerken voor de ontwikkeling van hun EV’s. Middendorp verwacht dat nieuwkomers als BYD de markt kunnen opschudden, waardoor het aanbod van interessante nieuwe EV’s verder zal groeien. “Je ziet dat het elektrische aanbod in belangrijke segmenten nu nog beperkt is, vooral in de middenklasse. Het zou mooi zijn als BYD met haar modellen daaraan kan bijdragen, en zo elektrisch rijden voor een nog grotere groep automobilisten bereikbaar kan maken.”

BYD ontdekken?

Ga naar bydauto.nl

BEAT Cycling Club rijdt met elektrische volgauto’s van BYD

De wielerploeg die in alles duurzaam wil zijn

De Nederlandse wielerploeg BEAT Cycling Club wil de wielersport veranderen. Er is geen naamgevende sponsor en net als bij een voetbalclub heb je een ‘eerste team’ en amateurs die gewoon lid kunnen worden. ‘We willen er ook over 50 jaar nog gewoon zijn.’ Ook op andere vlakken is de ploeg duurzaam en vooruitstrevend: BEAT Cycling Club rijdt met volgauto’s van BYD en is daarmee de eerste professionele equipe die kiest voor elektrisch auto’s.

Beat Cycling Club

Geert Broekhuizen, Managing Director en kopman van BEAT Cycling Club, werkte voor grote wielerploegen als Sunweb en Quick-Step. “Wat mij opviel was dat het voortbestaan van zulke ploegen vrijwel volledig afhankelijk is van sponsoring, en dus van goede resultaten om sponsoren tevreden te houden. Je ziet dus regelmatig dat teams moeten stoppen omdat een sponsorcontract niet wordt verlengd. Een kwetsbaar model, dat ook de aanwas van talent niet ten goede komt”, constateert Broekhuizen. Dat moet ook anders kunnen. Hij nam in 2016 ontslag en bedacht een ploeg die net als een voetbalclub is georganiseerd. Zonder grote sponsor, maar met een ‘eerste team’ en amateurs die lid kunnen worden. Broekhuizen: “In Nederland heb je zo’n 850.000 wielrenners. Samen kun je iets neerzetten wat over 50 jaar nog bestaat.”

Einddoel: Tour de France

Dat werd BEAT Cycling Club, dat inmiddels is uitgegroeid tot de grootste wielerclub van Nederland met 1.500 renners, gesteund door 40 bedrijven, actief in alle wielerdisciplines. “Op de baan hebben we verschillende renners die al Olympische medailles, wereld- en Europese titels behaalden. Dit jaar zijn we gestart met gravel, onder andere met Thijs Zonneveld. En we willen ook op de weg verder groeien, met als uiteindelijke doel deelname aan de Tour de France.”

‘Willen wielersport duurzamer maken’

Ambities koestert BEAT niet alleen in prestaties, maar ook op het gebied van duurzaamheid. “Fietsen draagt natuurlijk bij aan de oplossing van het klimaatprobleem, maar met name het profwielrennen is wel degelijk onderdeel van het probleem”, vertelt Broekhuizen. “Ploegen reizen met bussen en complete wagenparken de wereld over. Kleding en onderdelen worden zelden duurzaam geproduceerd.” BEAT Cycling Club wil aandacht vragen voor duurzaamheid door zelf het goede voorbeeld te geven. “Na een succesvolle ‘BEAT the Waste’ campagne, waarin we samen met partners fietskleding en bidons hebben gerecycled, hebben we uiteindelijk zelf een eigen duurzaam kledingmerk opgericht. BEAT Cycling Wear bestaat uit gerecycled materiaal, maar we hebben ook bidons en oliën die bio-afbreekbaar zijn. Met kleine stapjes willen we de sport een beetje duurzamer maken.”

seal

Volledig elektrische volgauto

Bij een duurzame ploeg horen natuurlijk ook elektrische ploegauto’s. Toch bleek die stap nog niet zo eenvoudig, weet Broekhuizen. “De sport stelt hoge eisen aan het wagenpark. De auto’s leggen in korte tijd lange afstanden af. Ze worden zwaar belast, zijn voorzien van allerlei communicatieapparatuur en vervoeren fietsen op het dak, wat de actieradius evenmin ten goede komt. We werden door onze leasemaatschappij geattendeerd op BYD. Net als wij een ‘new kid on the block’ met duurzame ambities en een ‘can do’ mentaliteit.” De eigenschappen van de BYD ATTO 3, en vooral de vooruitstrevende Blade Battery, gaven voor het team de doorslag. “Deze batterij biedt voordelen op het gebied van veiligheid, bereik, vermogen en levensduur. Door de platte batterijconstructie is er binnenin meer ruimte voor wieleruitrusting. Bovendien is de batterij duurzamer omdat hij geen schaarse stoffen als kobalt of nikkel bevat.”

Forse actieradius

Inmiddels hebben de vier exemplaren van de volledig standaard uitgevoerde BYD ATTO 3 al probleemloos 25 koersen voltooid. “De forse actieradius van 420 km is meer dan voldoende en ook in alle andere opzichten is de auto perfect voor ons. Andere teams willen vaak weten hoe het ons bevalt, zo’n elektrische volgauto. Ik wil die verhalen graag delen, zodat ook andere ploegen overstappen op EV’s. Mijn doel is om samen met BYD door te groeien richting Tour de France. Met BEAT Cycling Club elektrisch de Alpe d’Huez op, mooi toch?”

Maak kennis met BYD

BYD is een wereldwijd toonaangevende fabrikant van elektrische voertuigen met een oorsprong in de ontwikkeling van innovatieve batterijtechnologie. Met 600.000 medewerkers verdeeld over 70 landen, is BYD in 20 jaar uitgegroeid tot de grootste producent van geëlektrificeerde auto’s ter wereld. Vorig jaar verkochten ze 1.862.428 nieuwe auto’s en de afgelopen jaren is BYD steevast marktleider geweest op de grootste consumentmarkt ter wereld: China.

De ambities van het bedrijf zijn verankerd in de naam: BYD staat voor ‘Build Your Dreams’. BYD wil de wereld minder afhankelijk maken van fossiele brandstoffen door een compleet ecosysteem voor schone energie te creëren.
Als ervaren dealergroep verzorgt Louwman voor BYD een volledig online en offline netwerk voor alle verkoop- en serviceactiviteiten. Inmiddels levert BYD in ons land drie elektrische modellen de BYD ATTO 3, TANG en HAN. Dit jaar volgen ook nog de BYD DOLPHIN en SEAL.

BYD ontdekken?

Ga naar bydauto.nl